Mediayhtiöillä alkaa pahin olla takana
Media-alan pahin kriisi alkaa helpottaa.
Suomen suurimmat yksityiset media-alan yritykset Sanoma ja Alma Media kohensivat heinä-syyskuussa tuloksiaan vuoden takaisesta.
– Meillä oli vahva kolmas vuosineljännes, kertoi Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven tiedotustilaisuudessa.
Hänen mukaansa tulos parani kaikista liiketoiminnoissa. Etenkin Suomen medialiiketoimintojen kannattavuus parani.
Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne komppaa.
– Alma Median liiketoiminnan hyvä kehitys jatkui kolmannella vuosineljänneksellä.
Pari vuotta sitten täysin kuralla olleen Sanoman operatiivinen liikevoitto nousi heinä-syyskuussa 78 miljoonaan euroon. Vuosi sitten voittoa kertyi 62 miljoonaa. Kasvua oli 24,5 prosenttia.
Alma Median oikaistu liikevoitto koheni heinä-syyskuussa 9 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli vajaat 8 miljoonaa euroa.
Sanomalla liikevoitto ylsi 18 prosenttiin liikevaihdosta.
Almalla vastaava luku oli 11 prosenttia. Liikevoittoprosentti kertoo kannattavuudesta, ja etenkin Sanomalla luku on jo varsin korkea. Viime vuonna Sanoman liikevoittoprosentti oli vain 4,9.
Sanoman liikevaihto pieneni heinä-syyskuussa yli 4 prosenttia 438 miljoonaan euroon. Tätä selittää osittain joidenkin liiketoimintayksiköiden myynti.
Alman liikevaihto nousi lähes viidenneksen 68 miljoonasta eurosta 81 miljoonaan euroon, mutta Almaa lihottaa Talentumin osto.
Ilman Talentumin osuutta Alman liikevaihto olisi kasvanut niukasti yhden prosentin verran.
Sanoman mainos- ja levikkimyynti supistui kokonaisuudessaan edelleen, mitä kompensoitiin tiukalla kulukuurilla.
Suomessa mainosmyynti kuitenkin kasvoi lähinnä television ja radion ansiosta. Sanomalehtien levikki putosi ja liikevaihto laski.
– Muun kuin printtimedian myynnin hyvä kehitys jatkui myös kolmannella neljänneksellä, Duinhoven arvioi.
Alma Medialla sekä mainos- että sisältömyynti kasvoivat etenkin verkossa.
– Digitaalisesta liiketoiminnasta tulee jo 40 prosenttia konsernin liikevaihdosta ja kaksi kolmasosaa liikevoitosta, Telanne kertoi.
Sanomalehdet olivat Alma Mediankin ongelma. Alueellisten lehtien liikevaihto laski ja kannattavuus heikkeni.
Sekä Sanoma että Alma ovat levittäytyneet Suomen rajojen ulkopuolelle. Sanoman päämarkkina-alue Suomen ohella on Hollanti ja Belgia.
Lisäksi yhtiö tarjoaa oppimateriaaleja Suomen ja Benelux-maiden lisäksi Ruotsissa ja Puolassa.
Almalle tärkeitä ovat puolestaan itäisen Keski-Euroopan maat.
Hollannissa ja Belgiassa Sanoman liikevaihto putosi reippaasti, mutta liikevoitto kohosi hieman. Oppimateriaaliyksikkö kasvatti liikevaihtoaan ja -voittoaan.
Sanoma on STT:n suurin ja Alma Media toiseksi suurin omistaja.